Onder­wijs­mo­del leer­jaar 1-2(-3)

Wat vin­den wij belangrijk?

Dat je je snel thuis voelt bin­nen onze school, dat leer­lin­gen en docen­ten oog voor elkaar heb­ben en elkaar ken­nen en dat je inten­sief wordt bege­leid in je ont­wik­ke­ling met de hulp van je docen­ten en je studiecoach.

Die ont­wik­ke­ling bete­kent veel meer dan alleen leren en ken­nis opdoen. Het is bij­voor­beeld ook heel belang­rijk om vaar­dig­he­den te ont­wik­ke­len, om te leren wie je bent en waar je goed en min­der goed in bent of om te leren omgaan met anderen.

Het pro­gram­ma in de brug­klas en leer­jaar 2 havo, athe­ne­um en gymnasium

In leer­jaar 1 en 2 volg je les­sen in vak­ken bin­nen de zoge­naam­de domei­nen. Bin­nen een domein wer­ken vak­ken altijd samen. De domei­nen zijn:

  • Neder­lands
  • Klas­sie­ke talen (gym­na­si­um)
  • Reke­nen & wiskunde
  • Bewe­gen & Sport (licha­me­lij­ke opvoeding)
  • Engels
  • Frans
  • Duits
  • Mens & Maat­schap­pij (geschie­de­nis en aardrijkskunde)
  • Mens & Natuur (bio­lo­gie en natuurkunde)
  • Kunst & Cul­tuur (beel­den­de vor­ming en muziek)
  • Techna­si­um (Onder­zoe­ken & Ontwerpen)

Lees­ple­zier

In het les­roos­ter is er aan­dacht voor lees­ple­zier. Dit les­uur vindt plaats in ons spe­ci­a­le lees­lo­kaal. Lezen en taal­ont­wik­ke­ling zijn belang­rijk voor de alge­me­ne ont­wik­ke­ling en de ont­wik­ke­ling van het taal­ge­voel en taal­be­grip. Weke­lijks beste­den wij hier samen aan­dacht aan. Lees­ple­zier bestaat uit twee delen; een deel waar­in ieder­een zijn eigen boek of arti­ke­len leest, in het twee­de deel lees je samen met je klas­ge­no­ten een tekst of een arti­kel uit een tijd­schrift of van het inter­net. Een docent bege­leidt dan het gesprek dat je met de klas voert waar­in jij je mening vormt en kri­tisch leert denken.

 

Clubs

Als laat­ste vin­den we het belang­rijk dat je ook je inte­res­ses ver­breedt, dat je in con­tact komt met ande­re leer­lin­gen dan die uit je klas en dat dit op ont­span­nen wij­ze gebeurt. Daar is clubs voor. Er zijn ver­schil­len­de clubs, zoals de sport­club, schaak­club, kloe­mel­club en spellenclub.

 

Stu­die­coach

De stu­die­coach bege­leidt en coacht jou en spreekt met jou over je ont­wik­ke­ling en over hoe jij leert, zaken aan­pakt, wat je goed doet en hoe je jezelf kan ver­be­te­ren. De stu­die­coach is de eer­ste con­tact­per­soon voor je ouders. Bij de intro­duc­tie tij­dens de eer­ste school­da­gen maak je met­een ken­nis met je eigen stu­die­coach. Je komt hem of haar een aan­tal momen­ten in de week tegen: in de les en tij­dens coa­chuur waar­bij je indi­vi­du­eel praat met je studiecoach.

In het coa­chuur werk je met je klas­ge­no­ten en stu­die­coach aan aller­lei onder­wer­pen. Hoe leer ik? Wel­ke manier van leren past bij mij? Wat heb ik nodig om mijn stu­die han­dig aan te pak­ken? Hoe moet ik plan­nen? Jul­lie beste­den ook samen aan­dacht aan team­buil­ding, samen­wer­ken en elkaar helpen.

 

De goe­de plek

Het advies van de basis­school is lei­dend bij jouw plaat­sing. In de afge­lo­pen jaren is geble­ken dat het advies van de basis­school een pri­ma basis vormt voor de plaat­sing in een bepaal­de brug­klas. We heb­ben ook altijd over­leg met je leer­kracht na de aan­mel­ding om je al een beet­je te leren kennen.

Leer­jaar 1 en 2 horen bij elkaar. Aan het ein­de van het twee­de leer­jaar kij­ken je stu­die­coach en docen­ten goed waar jouw kwa­li­tei­ten het best tot zijn recht komen; op 3 havo, 3 athe­ne­um of 3 gym­na­si­um. Wan­neer je stu­die­coach en ouders vast­stel­len dat je echt niet op je plek zit, omdat het niveau te hoog of te laag blijkt te zijn, kan hier in jouw belang natuur­lijk van wor­den afgeweken.

 

Samen­vat­tend

Advies basis­school havo of havo-athe­ne­um > brug­klas havo-athe­ne­um 1

Advies basis­school havo-athe­ne­um of vwo (athe­ne­um) > brug­klas athe­ne­um 1

Advies basis­school vwo (athe­ne­um-gym­na­si­um) > gym­na­si­um 1

Onder­wijs­mo­del leer­jaar 4-5-6 (de bovenbouw)

Leer­jaar 4, 5 van de havo en leer­jaar 4, 5 en 6 van het athe­ne­um en gym­na­si­um wordt “de twee­de fase” genoemd. In de loop van het der­de leer­jaar kiest elke leer­ling met zijn ouders(s)/verzorger(s) en stu­die­coach een pro­fiel dat past bij zijn/haar kwa­li­tei­ten. Je kunt kie­zen uit vier pro­fie­len en er zijn bin­nen de natuur­pro­fie­len en de maat­schap­pij­pro­fie­len com­bi­na­ties van pro­fie­len moge­lijk. Een pro­fiel bestaat uit diver­se vak­ken; gemeen­schap­pe­lij­ke vak­ken, pro­fiel­vak­ken en het keuzeprofielvak.

Samen met jou bekij­ken we welk maat­werk bij je past. Je kunt bij­voor­beeld een extra vak kie­zen, ver­vroegd exa­men doen of een of meer­de­re vak­ken op vwo-niveau vol­gen en afslui­ten voor havo-leer­lin­gen. Als het nood­za­ke­lijk is, bij­voor­beeld door ziek­te of per­soon­lij­ke omstan­dig­he­den, kun je ook gespreid exa­men doen. Dit wil zeg­gen dat jij je exa­mens (school­exa­mens en cen­tra­le exa­mens) ver­deelt over twee leerjaren.

 

Pro­fie­len:

  • Cul­tuur & Maatschappij
  • Eco­no­mie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek

In de boven­bouw heeft de leer­ling de moge­lijk­heid om eigen stu­die-uren in te plan­nen in het rooster.

Wil je meer weten?
Laat van je horen!

 

Isis Agou­zoul, team­lei­der H/A/G leer­jaar 1-2 en con­tact­per­soon basisonderwijs

i.agouzoul@svopl.nl