Onderwijsmodel leerjaar 1-2(-3)
Wat vinden wij belangrijk?
Dat je je snel thuis voelt binnen onze school, dat leerlingen en docenten oog voor elkaar hebben en elkaar kennen en dat je intensief wordt begeleid in je ontwikkeling met de hulp van je docenten en je studiecoach.
Die ontwikkeling betekent veel meer dan alleen leren en kennis opdoen. Het is bijvoorbeeld ook heel belangrijk om vaardigheden te ontwikkelen, om te leren wie je bent en waar je goed en minder goed in bent of om te leren omgaan met anderen.
Het programma in de brugklas en leerjaar 2 havo, atheneum en gymnasium
In leerjaar 1 en 2 volg je lessen in vakken binnen de zogenaamde domeinen. Binnen een domein werken vakken altijd samen. De domeinen zijn:
- Nederlands (en klassieke talen & cultuur op gymnasium 1)
- Wiskunde & Rekenen
- Bewegen & Sport (lichamelijke opvoeding)
- Engels & Moderne vreemde talen (Engels, Frans en Duits)
- Mens & Maatschappij (geschiedenis en aardrijkskunde)
- Mens & Natuur (natuurkunde-techniek, biologie en scheikunde)
- Kunst & Cultuur (beeldende vorming en muziek)
- Digitale Geletterdheid (mediawijsheid)
Herhalen, verrijken, verdiepen
Naast het basisprogramma in de ochtend zijn er in de middag activiteiten die aansluiten bij de verschillende behoeften en interesses van de leerlingen. Wij noemen dit maatwerk. Er zijn twee middagen waarin je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling. Je kunt dan kiezen voor remediërende lessen in alle talen, Rekenen & Wiskunde of Mens & Natuur om stof die je lastig vindt onder de knie te krijgen. Dit kan met de hulp van een expert-docent, zelfstandig of met medeleerlingen. Je kunt ook je talenten verder ontwikkelen door aan verdiepende en verrijkende opdrachten te werken. Daarnaast gebruiken de studiecoaches die middagen om individuele coachgesprekken te voeren. Je bepaalt in overleg met je studiecoach en vakdocenten wat je die middag gaat doen.
Collaborate Learning Group (CLG)
Op een andere middag is er ruimte voor samenwerking (samenwerkend leren) tussen de domeinvakken en projecten. Als je voor het Technasium kiest, krijg je projecten binnen het vak Onderzoeken & Ontwerpen (O&O). Als je niet voor het Technasium kiest, werk je aan een vakoverstijgend project dat te maken heeft met het thema dat in de domeinlessen aan bod is gekomen.
Leesplezier
Er is ook een middag gereserveerd om aandacht te besteden aan leesplezier. Lezen en taalontwikkeling zijn belangrijk voor de algemene ontwikkeling en de ontwikkeling van het taalgevoel en taalbegrip. Wekelijks besteden wij hier samen aandacht aan. Leesplezier bestaat uit twee delen; een deel waarin iedereen zijn eigen boek of artikelen leest, je werkt dan met een persoonlijke opdrachtenbundel. In het tweede deel lees je samen met je klasgenoten een tekst of een artikel uit een tijdschrift of van het internet. Een docent en bovenbouwleerlingen begeleiden dan het gesprek dat je met de klas voert waarin jij je mening vormt en kritisch leert denken.
Clubmiddag
Als laatste vinden we het belangrijk dat je ook je interesses verbreedt, dat je in contact komt met andere leerlingen dan die uit je klas en dat dit op ontspannen wijze gebeurt. Daar is de clubmiddag voor. Er zijn verschillende clubs, zoals de sportclub, schaakclub, onderzoeksclub, geschiedenisclub, filmclub of kunstclub.
Studiecoach
De studiecoach begeleidt en coacht jou en spreekt met jou over je ontwikkeling en over hoe jij leert, zaken aanpakt, wat je goed doet en hoe je jezelf kan verbeteren. De studiecoach is de eerste contactpersoon voor je ouders. Bij de introductie tijdens de eerste schooldagen maak je meteen kennis met je eigen studiecoach. Je komt hem of haar een aantal momenten in de week tegen: in de les, tijdens het ontwikkeluur en tijdens de coachmomenten waarbij je individueel praat met je studiecoach.
In het ontwikkeluur werk je met je klasgenoten en studiecoach aan allerlei onderwerpen. Hoe leer ik? Welke manier van leren past bij mij? Wat heb ik nodig om mijn studie handig aan te pakken? Hoe moet ik plannen? Jullie besteden ook samen aandacht aan teambuilding, samenwerken en elkaar helpen. Om je persoonlijke ontwikkeling in kaart te brengen, maak je gebruik van het persoonlijk digitaal dashboard ‘Presentis’ dat je samen met je studiecoach beheert.
De goede plek
Het advies van de basisschool is leidend bij jouw plaatsing. In de afgelopen jaren is gebleken dat het advies van de basisschool een prima basis vormt voor de plaatsing in een bepaalde brugklas. We hebben ook altijd overleg met je leerkracht na de aanmelding om je al een beetje te leren kennen.
Leerjaar 1 en 2 horen bij elkaar. Ons leerprogramma in leerjaar 1 en 2 is een eenheid waarbij je doorstroomt van de eerste naar de tweede klas om je daar verder te ontwikkelen. Aan het einde van het tweede leerjaar kijken je studiecoach en docenten goed waar jouw kwaliteiten het best tot zijn recht komen; op 3 havo, 3 atheneum of 3 gymnasium. Wanneer je studiecoach en ouders vaststellen dat je echt niet op je plek zit, omdat het niveau te hoog of te laag blijkt te zijn, kan hier in jouw belang natuurlijk van worden afgeweken.
Samenvattend
Advies basisschool havo of havo-atheneum > brugklas havo-atheneum 1
Advies basisschool havo-atheneum of vwo (atheneum) > brugklas atheneum 1
Advies basisschool vwo (atheneum-gymnasium) > gymnasium 1
Onderwijsmodel leerjaar 4-5-6 (de bovenbouw)
Leerjaar 4, 5 van de havo en leerjaar 4, 5 en 6 van het atheneum en gymnasium wordt “de tweede fase” genoemd. In de loop van het derde leerjaar kiest elke leerling met zijn ouders(s)/verzorger(s) en studiecoach een profiel dat past bij zijn/haar kwaliteiten. Je kunt kiezen uit vier profielen en er zijn binnen de natuurprofielen en de maatschappijprofielen combinaties van profielen mogelijk. Een profiel bestaat uit diverse vakken; gemeenschappelijke vakken, profielvakken en het keuzeprofielvak.
Profielen:
- Cultuur & Maatschappij
- Economie & Maatschappij
- Natuur & Gezondheid
- Natuur & Techniek
Wij werken met Collaborate Learning uren en Collaborate Learning groups. In deze CLG-uren werk je aan vakoverstijgende projecten, de zogenaamde CLG-projecten; deze starten in periode 2 van het schooljaar.
(Uitzondering hierop is het CLG-project voor de brugklassers.) Bij Collaborate Learning gaan we uit van de samenwerking tussen verschillende vakken en zijn de contexten waarbinnen de leerlingen leren belangrijk. Leerlingen benaderen onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken van verschillende vakken.
Wil je meer weten?
Laat van je horen!
Isis Agouzoul, teamleider H/A/G leerjaar 1-2 en contactpersoon basisonderwijs