Onderwijsmodel leerjaar 1-2(-3)
Wat vinden wij belangrijk?
Dat je je snel thuis voelt binnen onze school, dat leerlingen en docenten oog voor elkaar hebben en elkaar kennen en dat je intensief wordt begeleid in je ontwikkeling met de hulp van je docenten en je studiecoach.
Die ontwikkeling betekent veel meer dan alleen leren en kennis opdoen. Het is bijvoorbeeld ook heel belangrijk om vaardigheden te ontwikkelen, om te leren wie je bent en waar je goed en minder goed in bent of om te leren omgaan met anderen.
Het programma in de brugklas en leerjaar 2 havo, atheneum en gymnasium
In leerjaar 1 en 2 volg je lessen in vakken binnen de zogenaamde domeinen. Binnen een domein werken vakken altijd samen. De domeinen zijn:
- Nederlands
- Klassieke talen (gymnasium)
- Rekenen & wiskunde
- Bewegen & Sport (lichamelijke opvoeding)
- Engels
- Frans
- Duits
- Mens & Maatschappij (geschiedenis en aardrijkskunde)
- Mens & Natuur (biologie en natuurkunde)
- Kunst & Cultuur (beeldende vorming en muziek)
- Technasium (Onderzoeken & Ontwerpen)
Leesplezier
In het lesrooster is er aandacht voor leesplezier. Dit lesuur vindt plaats in ons speciale leeslokaal. Lezen en taalontwikkeling zijn belangrijk voor de algemene ontwikkeling en de ontwikkeling van het taalgevoel en taalbegrip. Wekelijks besteden wij hier samen aandacht aan. Leesplezier bestaat uit twee delen; een deel waarin iedereen zijn eigen boek of artikelen leest, in het tweede deel lees je samen met je klasgenoten een tekst of een artikel uit een tijdschrift of van het internet. Een docent begeleidt dan het gesprek dat je met de klas voert waarin jij je mening vormt en kritisch leert denken.
Clubs
Als laatste vinden we het belangrijk dat je ook je interesses verbreedt, dat je in contact komt met andere leerlingen dan die uit je klas en dat dit op ontspannen wijze gebeurt. Daar is clubs voor. Er zijn verschillende clubs, zoals de sportclub, schaakclub, kloemelclub en spellenclub.
Studiecoach
De studiecoach begeleidt en coacht jou en spreekt met jou over je ontwikkeling en over hoe jij leert, zaken aanpakt, wat je goed doet en hoe je jezelf kan verbeteren. De studiecoach is de eerste contactpersoon voor je ouders. Bij de introductie tijdens de eerste schooldagen maak je meteen kennis met je eigen studiecoach. Je komt hem of haar een aantal momenten in de week tegen: in de les en tijdens coachuur waarbij je individueel praat met je studiecoach.
In het coachuur werk je met je klasgenoten en studiecoach aan allerlei onderwerpen. Hoe leer ik? Welke manier van leren past bij mij? Wat heb ik nodig om mijn studie handig aan te pakken? Hoe moet ik plannen? Jullie besteden ook samen aandacht aan teambuilding, samenwerken en elkaar helpen.
De goede plek
Het advies van de basisschool is leidend bij jouw plaatsing. In de afgelopen jaren is gebleken dat het advies van de basisschool een prima basis vormt voor de plaatsing in een bepaalde brugklas. We hebben ook altijd overleg met je leerkracht na de aanmelding om je al een beetje te leren kennen.
Leerjaar 1 en 2 horen bij elkaar. Aan het einde van het tweede leerjaar kijken je studiecoach en docenten goed waar jouw kwaliteiten het best tot zijn recht komen; op 3 havo, 3 atheneum of 3 gymnasium. Wanneer je studiecoach en ouders vaststellen dat je echt niet op je plek zit, omdat het niveau te hoog of te laag blijkt te zijn, kan hier in jouw belang natuurlijk van worden afgeweken.
Samenvattend
Advies basisschool havo of havo-atheneum > brugklas havo-atheneum 1
Advies basisschool havo-atheneum of vwo (atheneum) > brugklas atheneum 1
Advies basisschool vwo (atheneum-gymnasium) > gymnasium 1
Onderwijsmodel leerjaar 4-5-6 (de bovenbouw)
Leerjaar 4, 5 van de havo en leerjaar 4, 5 en 6 van het atheneum en gymnasium wordt “de tweede fase” genoemd. In de loop van het derde leerjaar kiest elke leerling met zijn ouders(s)/verzorger(s) en studiecoach een profiel dat past bij zijn/haar kwaliteiten. Je kunt kiezen uit vier profielen en er zijn binnen de natuurprofielen en de maatschappijprofielen combinaties van profielen mogelijk. Een profiel bestaat uit diverse vakken; gemeenschappelijke vakken, profielvakken en het keuzeprofielvak.
Profielen:
- Cultuur & Maatschappij
- Economie & Maatschappij
- Natuur & Gezondheid
- Natuur & Techniek
In de bovenbouw heeft de leerling de mogelijkheid om eigen studie-uren in te plannen in het rooster.
Wil je meer weten?
Laat van je horen!
Isis Agouzoul, teamleider H/A/G leerjaar 1-2 en contactpersoon basisonderwijs