BE EXTRA
BE venturous in de Bernardinus Business School
Wil jij een eigen bedrijf beginnen? Dan is de Bernardinus Business School precies wat je zoekt!
Als je de Bernardinus Business School volgt op havo, atheneum of gymnasium richt je met klasgenoten een eigen bedrijf, Junior Company, op. Je leert samenwerken, organiseren, netwerken en presenteren en zet deze vaardigheden in om je bedrijf tot grote hoogte te laten stijgen. Je werkt samen met ondernemers van buiten; ondernemers die jou coachen en die ervoor zorgen dat je leert van de dagelijkse praktijk en de huidige maatschappij. Tevens werk je veelvuldig samen met het vervolgonderwijs.
Partners waar wij bijvoorbeeld mee samenwerken zijn Zuyd Hogeschool, Universiteit Maastricht, Brightlands Smart Services Campus, IBC Consultants en het StartersCentrum. Zo zijn leerlingen al aan de slag gegaan als projectleider bij de Brightlands Smart Services Campus. Wil jij dat ook? Dan word je vooraf natuurlijk met een workshop “hoe word ik teamcoach en leid ik een team tot succes” voorbereid op de rol van projectleider. Uiteindelijk zou jij een team onderbouwleerlingen tijdens de projectdag kunnen begeleiden. Hiermee versterk je niet alleen jouw ondernemende, maar ook jouw leidinggevende vaardigheden.
Daarnaast krijg je als havo-deelnemer aan de Bernardinus Business School in leerjaar 5 een driedaagse profielwerkstuktraining op Zuyd Hogeschool. Als vwo-deelnemer kun je deelnemen aan de module Elementair Boekhouden waarbij je de mogelijkheid hebt het bijbehorende diploma te behalen.
Sluit je de BBS af in leerjaar 5, dan ontvang je ook een officieel erkend certificaat van de Vecon Business School.
Lijkt het jou interessant om een eigen bedrijf te beginnen? Wil jij al één stap verder zijn dan je leeftijdsgenoten en wil jij je onderscheiden? Of wil je juist leren om ondernemend te worden en initiatief te nemen? Dan is de Bernardinus Business School de plek voor jou!
Wil je meer weten?
Laat van je horen!
Rutger Delnoij
Coördinator Bernardinus Business School
rpp.delnoij@svopl.nl
BE SCIENTIFIC
Science class
In het jaar waarin je eindexamen vwo doet, kun je kiezen voor de scienceklas. In de scienceklas gaat het om vragen over het heelal, zoals: wat zit er in het heelal? Of wat zijn de kleinste bouwstenen van het heelal? Hoe is het heelal ontstaan? En wat is licht? Hoe oud is het heelal en wat is tijd? Maar ook: kun je reizen door de tijd? Wat zijn zwaartekrachtsgolven? En hoe werkt de Einsteintelescoop?
De antwoorden op deze vragen volgen uit twee natuurkundige theorieën die in de scienceklas de revue passeren:
- de (speciale) relativiteitstheorie van Einstein en
- het standaardmodel van de subatomaire-elementairedeeltjesfysica
Europa reis
De lessen worden traditioneel afgesloten met een reis naar één van de toonaangevende wetenschappelijke onderzoeksinstituten in Europa.
Zo hebben we in het verleden al vaker een bezoek gebracht aan de grote deeltjesversneller L(arge) H(adron) C(ollider)) in het CERN in Genève, Zwitserland.
Spiegelcommissie
Duurzaamheid wil ook zeggen dat je hart hebt voor een goed milieu en de toekomst, dat is de verantwoordelijkheid van alle leerlingen en medewerkers van het Bernardinuscollege.
De Spiegelcommissie is een initiatief van leerlingen van het Bernardinuscollege die hebben besloten de handen ineen te slaan als het gaat om het milieu. Bezorgdheid om de klimaatveranderingen is onze drijfveer. De opwarming van de aarde heeft nu al invloed op het dagelijks leven van miljoenen mensen wereldwijd en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.
Wij hebben ons verenigd om dringend actie te ondernemen om klimaatverandering en de gevolgen daarvan aan te pakken, te beginnen dicht bij huis, op de eigen school. De naam ‘Spiegel’ wijst naar de stijging van de zeespiegel, maar ook naar de spiegel waar wij vaker in moeten kijken, om onszelf de vraag te kunnen stellen: ‘wat is mijn bijdrage aan de oplossing van het probleem?
De ‘Spiegelcommissie’ is ambitieus. Wij willen graag dat het afval op school beter gescheiden wordt en dat het gebruikte papier wordt ingeleverd voor hergebruik. Ook willen we minder plasticgebruik op school.
Daarnaast willen we ook kijken hoe we schoolpleinen kunnen vergroenen en hoe we gebruik kunnen maken van het regenwater.
Wij werken samen met mensen van buiten de school. Zo praten we met de wethouder Duurzaamheid van de gemeente Heerlen en met het Regiobureau van Parkstad Limburg. Ook buurtbewoners willen graag met ons meedoen. Daarnaast hebben we contact gezocht met klimaatexperts, zodat we kunnen leren wat de mogelijkheden zijn.
Onze belangrijkste uitdaging is het bewustmaken van onszelf, van onze medeleerlingen, onze docenten, alle medewerkers en eigenlijk iedereen die we op ons pad tegenkomen.
Olympiades
Klik hier voor meer informatie
De Spiegelcommissie is een initiatief van leerlingen van het Bernardinuscollege die hebben besloten de handen ineen te slaan als het gaat om het milieu. Bezorgdheid om de klimaatveranderingen is onze drijfveer. De opwarming van de aarde heeft nu al invloed op het dagelijks leven van miljoenen mensen wereldwijd en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.
Wij hebben ons verenigd om dringend actie te ondernemen om klimaatverandering en de gevolgen daarvan aan te pakken, te beginnen dicht bij huis, op de eigen school. De naam ‘Spiegel’ wijst naar de stijging van de zeespiegel, maar ook naar de spiegel waar wij vaker in moeten kijken, om onszelf de vraag te kunnen stellen: ‘wat is mijn bijdrage aan de oplossing van het probleem?
De leerlingen van het Bernardinuscollege nemen deel aan regionale en landelijke Olympiade activiteiten en worden hierbij begeleid door de vakdocenten van de vakken biologie, scheikunde, natuurkunde en wiskunde in de bovenbouw en bij de IJSO (Jeugd Olympiade biologie, natuurkunde en scheikunde) in de onderbouw.
Je ontvangt een Olympiade certificaat van de school als je deelneemt aan een Olympiade. Het certificaat kun je opnemen in je persoonlijke portfolio.
Onze bovenbouw leerlingen nemen vaak deel aan de landelijke finales van Olympiades.
Global explore
Onze leerlingen nemen al vanaf 2008 jaarlijks deel aan de reisactiviteiten van Stichting Global Exploration. De stichting stelt zich tot doel om onze leerlingen de wereld en in het bijzonder ontwikkelingslanden, te laten ontdekken en op die manier een gedragsverandering bij jongeren te realiseren. Het motto van SGE is ‘Together One World’. De leerlingen worden begeleid door docenten en een team van experts van Global Exploration
Tijdens een drie weken durende stage maken onze leerlingen kennis met andere culturen en levenswijzen in landen in ontwikkeling. Zij leggen contacten met lokale leeftijdgenoten en werken samen met hen aan de uitvoering van uiteenlopende goede doelen. De leerlingen praten, sporten, zingen, dansen en dromen over hun werelden.